sunnuntai 14. elokuuta 2016

Reaaliaikaisten karttasijaintien monipuolisuus...

Monesti perinteinen tiedustelu siitä, että "joko sä oot kartalla tästä hommasta?" on saanut uuden merkityksen. Jätskiauto on ottanut ison askeleen asiakaspalvelussa, kun on laittanut myyntiautonsa näkymään kartalla. Voin siis käydä pysäyttämässä lähimmän Jätskiauton silloin, kun se parhaiten sopii minulle. Näin teinkin aiemmin kesällä, kun tiesin, ettemme ole kotona enää siihen aikaan, kun auto tulee meidän kohdalle soittelemaan. Sain Jätskiauton pysäytettyä valtatien pientareelle kohtaan, jossa on hyvä näkyvyys pitkän matkaa. Kaupat tehtiin, eikä se olisi ollut kovin mielekästä ilman seurantapalvelua. Ja jos tarvitsen tiedon vaikkapa siitä, onko autossa vielä myymättä tiettyä suosikkipakkausta, voin soittaa ja kysyä suoraan kuljettajalta. Loistavaa palvelua, vai mitä?

Samoin VR on suonut hieman lisälohtua ja mahdollista mielenrauhaa juniensa käyttäjille. Jatkossa asiakkaat voivat nähdä, missä juna liikkuu, tai missä se on jumittuneena kinoksiin tai muihin lukuisiin liikuntarajoitteisiin. Esimerkiksi voin seurata, milloin IC 959 Helsingistä Turkuun on tulossa Saloon. Näen junan nopeudenkin, joten voin päätellä, uskaltaako kuljettajan kyytiin nousta - jos vaikka ajelisi reipasta ylinopeutta :)

Samankaltaiset seurantapalvelut ovat olleet käytössä jo pidempään ainakin suurimpien kaupunkien bussiliikenteessä Tampereen- ja Turun seudulla ja olen nähnyt aiemmin myös Helsingin suunnalla. Pääkaupunkiseudulla on nykyisin kuitenkin jokin niin pahasti pielessä, ettei kartalla näy kuin metrot ja raitiovaunut. 

Ei sen puoleen Turussakaan olla ihan osattu hyödyntää tekniikkaa järkevästi. Turun kun ilmeisesti pitää aina näyttää Tampereelle paremmuutensa, on nähtävästi pitänyt "panna paremmaksi" ja mennä puukottamaan palvelun luotettavuus "inhoreaaliaikaisen" seurannan vuoksi

Kun vertaan kaikkiin muihin löytämiini palveluihin, näyttää siltä, että Turussa on haluttu kuormittaa systeemiä datamäärällä, joka saa bussit liikkumaan näytöllä ilman havaittavia nykäyksiä. Näyttäähän tasasinen eteneminen kivalta verrattuna siihen, että auto liikahtelee kartalla kerran useassa sekunnissa, vaikka oikeasti liikkuukin koko ajan. Mutta ilmeisesti tämä datakuorma aiheuttaa ikävän ilmiön, jossa vähän väliä yksi tai useampi bussi on pudonnut pois seurannasta. Niinpä voit havaita, miten yhtenään jonkin bussin täplä peruuttaa linnuntietä takaisin paikkaan, jossa bussi kai oikeasti on. Tai täplä vastaavasti yhtäkkiä kiitääkin eteenpäin jäätyään pahasti jälkeen todellisesta sijainnista. Miksi ihmeessä käytännön luotettavuus piti uhrata nykimättömän liikkumiskokemuksen alttarilla?

Kyyditettävää vailla kaupungin kaduilla haahuilevia takseja ei vielä taida näkyä kartalla. Sopii ihmetellä, miksi ei näy? Luulisi tolpalla seisoskelevilla suhareilla olleen jo aikaa keksiä tämä markkinointikikka. Mutta toisaalta - he ehkä ovat niin ylpeitä Valopilkku-appsistaan, ettei parempaa tarvita. 

Ja jos ei ole parempaa tekemistä, niin voihan sitä seurata montaa muutakin liikennettä netissä. Satelliitteja - palvelun oletusarvona ISS, Kybersodankäyntiä. Onnettomuuksia tilannehuoneessa. Laivoja. Lentokoneita. Viimeksi mainittu on lapsiperheessä vapaa-aikana jopa kiinnostavaa, kun voi seurantapalvelusta nähdä, millä korkeudella, nopeudella ja mistä suunnasta jokin lentokone lähestyy ja sitten mennä ulos katsomaan, näkeekö sen. Ainakin meillä yllätyttiin lentokorkeudesta metreinä, minkä kokoisena se kone sitten näkyykään taivaalla. Muuten: Valitse kartalta jokin lentokone, joka lentää vaikkapa Tokiosta Lontooseen ja koeta keksiä, miksi sen kaareva lentoreitti kiertää kaukaa pohjoisesta ison Venäjän yli ensin luoteeseen esimerkiksi Novaja Zemljan ylitse ja sitten Norjan selkää pitkin alas?

Tampereen bussit: http://lissu.tampere.fi/ 
Helsingin sisäinen kiskoliikenne: http://live.mattersoft.fi/hklkartta/

Satelliitit: http://www.n2yo.com/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti